Personlige rekorder

Personlige rekorder IRONMAN - 9:01 (Østerrike 2011) Svøm 1:01, Sykkel 4:40, Løp 3:12 - Ironman Hawaii 10:28 (2011) Svøm 1:10, Sykkel 4:57, Løp 4:10.
Bestenoteringer 1/2 Ironman - 4:08 (Tjørn 2011) Svøm 34:00, Sykkel 2:09, Løp 1:23

Bestenoteringer Ironman: Svøm 55:59 (Frankfurt 2012) - Sykkel 4:40 (Austria 2011) - Løp 2:58 (Haugesund 2019)
Bestenoteringer 1/2 Ironman: Svøm 29:40 (Haugesund 2014) - Sykkel 2:09 (Tjørn 2011) - Løp 1:20 (Haugesund 2014 Totalt 4:10:41)
Bestenotering Marathon: 2:56.58 (Oslo 2018)

18 juli, 2014

Ironman Haugesund 2014 rapport og neste målsetning

Premie til de 3 beste i klassen.
Målet for konkurransen var å klare topp 5 i min aldersklasse. Hadde ikke noe tro på pallplassering, selv om jeg veldig ønsket å få meg en Ironman premie å sette i hylla på treningsrommet hjemme.
I vinter har jeg vært ganske langt nede når det gjelder fysisk form, med useriøst kosthold og lange perioder med helt treningsavbrekk. Etter Ironman Kalmar i august i fjor har jeg ikke konkurrert og trent svært lite. Så sesongen i år startet med et brak hvor jeg deltok på samlingen til Sense Helse på Fuerteventura hvor vi hadde treningsmengder helt på kanten av hva kroppen min tålte. Jeg har trent mye rolig (les sone 2 høy) trening i år, med lite kvalitetsøkter.

Ironman Haugesund var hovedmålet mitt i år, og jeg tenkte også dette skulle være min eneste konkurranse. Valgte likevel å teste formen under Østfold Triathlon. Gjennomkjøringen i Østfold gikk bra, selv om kroppen var tung - med ingen hvile og mye trening i forkant. Svømmetrening har det vært lite av siste måneden på grunn av en skade i skulder.

Passe fornøyd underveis. Ny hjelm med visir .
Svømmingen gikk greit uten den store spruten. Trøblet litt med å navigere mellom alle de vi passerte, men det var likt for alle. Inn i skiftesonen løp jeg rett til sykkelen. Ble stoppet, og måtte tilbake over nesten hele banen og gjennom skifteteltet. Ble noe stresset/forbannet på meg selv siden jeg tapte unødvendig tid på dette.

Ut på sykkel var det veldig tett og kaotisk de første 3 milene. På dette tidspunktet trodde jeg at jeg var langt etter skjemaet. Spesielt etter de som startet i seedet gruppe. Satt nesten ikke i tempostilling. Mye bremsing og slalåm sykling. De neste 3 milene jobbet jeg hardt for å kjøre meg opp i feltet. Plutselig ble jeg etter ca. 60km tatt igjen av Blom-Dahl og E. Wagener. Tenkte da at jeg syklet litt dårligere enn jeg håpet på. La meg bak, og så tok vi igjen Per Morten Ellingsen. Ble litt oppmuntret av det. Lå bak Blom-Dahl resten av syklingen. Det var en ny følelse og en lur avgjørelse å la andre gjøre jobben siste delen av sykkeltraseen. Sykkeltidene var som vanlig veldig jevne. Om det var en fordel eller ulempe å komme bakfra – kanskje litt fordel å komme bakfra i feltet, selv om det ikke føltes slik. Uansett har jeg vært sterk på treninger i år på sykkel.

Sliten og fornøyd...
Ut på løp så jeg Per Morten foran meg og ga jernet for å komme opp i ryggen hans. Med høy puls klarte jeg det ganske kjapt, og tenkte at det ikke var så veldig lurt. Men jeg klarte ikke å roe ned da jeg merket at han slet med å henge på. Fortsatt i samme fart, med høy puls og gode bein. Utrolig god følelse å kunne løpe hele halvmaraton på pulsen/kapasiteten (terskelfart). Måtte kjempe bra med meg selv hele veien for å holde farten/pulsen oppe. Brukte ikke klokke/pulsklokke under løpet. Til slutt kjempet jeg meg i mål med løpstid 1:20, som var nesten 5 minutter bedre enn jeg våget å håpe på. Når jeg i tillegg får beste løpstid i klassen, så er jeg utrolig fornøyd. Til og med overrasket over meg selv.



Stolt og ydmyk over å ha marginene på min side...
Seier i aldersklassen smakte utrolig godt. Herlig å ha marginene på sin side. Spesielt siden jeg ikke hadde oversikt over hvordan jeg lå an i forhold til flere av konkurrentene mine. Da var det ekstra godt å vite at jeg fikk igjen for å presse bra hele veien på løp. Var nok mange som hadde moro eller ble forstyrra av min pusting og pesing, rare grimaser samt rennende snørr og spytting...

Neste mål for meg blir å forbedre personlig rekord på Ironman maraton (3:12) Da vil drømmen være å forbedre min personlige rekord på 9:00 og komme under dem magiske grensen på 9 timer. Det skal jeg gjøre i Roth i 2015 - hvis jeg får plass og meldt meg på.

Hva har jeg gjort annerledes denne gangen? Jeg er tyngre og ikke så bra trent som i 2012 og 2011. Har løpt ganske mange turer på 17-18km med litt økende fart på slutten. Det har fungert bra for meg. Og jeg har begynt å bruke sko med god demping under konkurranse, siden jeg veier 85kg. Jeg har brukt mindre krefter på sykkel. Og jeg har konkurrert mindre. Jeg er 6 kilo tyngre nå enn i 2011, de kiloene skal vekk.

Mine tidligere Ironman og ½ Ironman (70.3) konkurranser:

Ironman Østerrike 2011:
Min første Ironman konkurranse og en sesong hvor jeg trente ca. 700 timer dette året. Debuterte med en sterk tid på 9:00 og 5.plass i min aldersklasse. Sykkelpers på 4:40. Løpepers på 3:12. Hawaii kvalifisering i første forsøk, fikk siste plassen i min aldersklasse. http://thoreplass.blogspot.com.es/2011/07/ironman-austria-rapport-og-hawaii.html

Tjørn Triathlon 70.3 2011:
Min beste «halv ironman» konkurranse. Løpepers 1:23. Sykkelpers 2:09 (6:30 etter Bjørn Andersson). Total tid 4:08. http://thoreplass.blogspot.com.es/2011_08_01_archive.html
2011: http://apps.svensktriathlon.org/competitionresults.asp?type=details&competition_id=366
Kjørte godt også i Tjørn i 2010, året hvor jeg startet med triathlon. Total tid 4:06. http://teambkridley.blogspot.no/2010/08/senasajonell-5-plass-til-knut-ole-i.html
2010:
http://apps.svensktriathlon.org/competitionresults.asp?type=details&competition_id=333

Ironman Hawaii 2011:
God form utover høsten, trente veldig mot konkurransen. Kanskje litt mye. Sykdom rett før og kramper under løpet gjorde at det ble veldig tungt. Men fikk fullført på 10:28, noe som var det aller viktigste. Godkjent sykkeltid på 4:57 (med krampeproblemer).

Ironman Frankfurt 2012:
Svømmepers 55:59. Klarte 4. beste sykkeltid i min aldersklasse (sykkel skiller lite, her ca. 10 min på de 50 beste). Lå i bra posisjon på løp, men løp med hodet under armen og åpnet altfor hardt. Var i posisjon til å kjempe om pallplassering i klassen min. Endte til slutt på 16. Plass i min klasse og en
 total tid på 9:23

Norseman 2012:
Kjørte forsiktig hele veien og havnet til slutt på 6. plass, noe overraskende. God progresjon gjennom hele løpet. Fin opplevelse.

Ironman Kalmar 2013:
Godkjent svømming og bra sykling (3. beste tid i aldersklassen). Brente altfor mye krutt på sykkel. Burde ligget i gruppa etter halvveis og fått nesten samme tid med uthvilte bein. Spesielt siden grunnlaget ikke var optimalt. Fikk det allerede etter 2km på løp. Da var det slutt... Lå plassert som nr. 28 totalt etter sykkel, endte opp som nr. 171.

Ingen kommentarer: